IT och Helpdesk
I samband med att du börjar på KMH får du inloggningsuppgifter till ett användarkonto och en e‑postadress som ger dig tillgång till flera IT-tjänster. Du får också en personlig lagringsyta i OneDrive, till en hemkatalog för lagring av filer, samt tillgång det trådlösa nätverket Eduroam.
IT-avdelningen ansvarar för KMH:s IT-miljö. IT-support hjälper anställda och studenter att hantera KMH:s IT-utrustning i det fasta och trådlösa nätverket.
Om du får problem med din IT-utrustning kontaktar du i första hand IT-support genom att skicka ett meddelande till helpdesk@kmh.se.
Du kan läsa din e-post via webmail, e-postprogrammet på din dator eller via din telefon.
Eduroam är ett samarbete mellan universitet, främst i Europa, som erbjuder fri tillgång till nätverk på universitetens campus.
Frågor om KMH:s IT-utrustning hanteras via Helpdesk och IT-support.
Du kan se fler kalendrar än din egen i Outlook
Alla studenter och anställda har tillgång till skrivare på KMH.
Kopiering, utskrifter och repro
Hjälp till självhjälp – studenter
De flesta IT-ärenden hanteras via Helpdesk, men några typer av problem löser du på andra sätt:
Ärende | Kontakt, felanmälan | Kommentar |
---|---|---|
Byte av lösenord | Besök Internservice | |
Passerkort som har fungerat har upphört att fungera | Kontakta din studierektor | Kortet fungerar om du är registrerad på en pågående kurs samt under karens. |
Användarkonto eller e-postkonto som har upphört att fungera | Kontakta din studierektor vid aktuell akademi | Kontot är aktivt när du är registrerad på en pågående kurs samt under karenstiden |
Utrustning och mjukvara på datorer i datorsalar | – | |
Office365 med Office-paketet, e-post, lagringsyta i OneDrive Lokal installation av Officepaketet på egen dator | – | |
Helpdesksystemet | – | |
Ladok för studenter | – | |
Moodle | – | |
Utskriftssystem, Papercut | – | |
TimeEdit – lokalboknings- och schemaläggnings-system, (boka övningslokaler och tillgång till schema. | – | |
Lynda, digitala kurser | 30 000 kurser inom mängder av områden, bland annat musikprogram | |
Lån av instrument och annan teknisk utrustning | Bokas via Helpdesk, kvitteras ut i Internservice | |
Lån av biblioteksmaterial och sökdatabaser | – | |
DiVA, självständiga arbeten och examensarbeten | – |